Skymning i Sankt Petersburg.
Kvällsluften är spetsad med en föraning om den nalkande vintern. Vittrande fasader rymmer nytt guld men minns en tröstlös strävan. Längs kanalen där det spillda blodets katedral reser sig mot himlen. Flödar en ivrig ström av människor vidare. Med en osalig blandning av aspiration och ängslan i ögonen. Speglade i det oroliga vattnet. Vi de äldsta av vänner. Som förenats här så långt hemifrån. Gäckande livets förgänglighet. Svävande på gemensamhetens vingar. Skålande i frusen vodka. För stunden vi fick.
Dagsregn vid Bollaltebygget.
På en ingivelse ställer vi oss
vid sidan av grusvägen
som slingrar bort.
Mitt i ingenstans
går vi ut efter svamp.
Ungtallarna reser sig omkring mig
och snart är jag upplöst
i skogens fyllda tomhet.
Någon enstaka fågel skriker till
och du är försvunnen.
Bara jakttornen följer mina rörelser.
Över den vattensjuka marken.
Genom älggräset som når till midjan.
Sjunker jag med fötterna.
Söker jag efter landmärken.
Hittar jag inte vägen
som borde gått här.
Är jag allt längre.
Allt senare.
Allt djupare.
I tomrummet.
Där vi möter oss själva.
Solen sjunker sakta över Monastery Beach.
Som för att varna oss ringer klosterkyrkan när vi går ner på stranden. Först senare förstår vi hur farliga dessa vågor är. Att de tar med sig några liv varje år. Men vi utmanar dem lättsinnigt. Ser hur snabbt de tornar upp sig. Hur de genast bryter och faller in i sig själva. Hur de exploderar och nafsar efter våra ben. Vi ser solen bli allt rödare. Havet allt djupare. Våra spår i den grovkorniga sanden suddas ut. Vi ser. Våra ansikten bli tydligare. En bråkdels evighet. Allt. Vi behöver.
Fredad stund i Prenzlauer Berg.
Solen når knappt ner
genom de höga trädens grenverk.
Till den hemlösa kvinnan
som sover obekymrat
i sitt avskilda hörn.
Som är vårt enda sällskap härinne
på den undangömda
och halvt igenvuxna kyrogården.
Bland fallfärdiga gravmonument
pepprade med kulhål.
Som om det gick
att dö två gånger.
Som om slutstriden
nyss hade stått.
Som om såren aldrig
kan läkas helt.
Tänker jag på
att i en stad av krigsmonument.
Finns det inget över offren
för det särskilda kriget.
Som fördes mot kvinnorna.
Som inte var fredade
ens när freden kom.
Som ofta dog
två gånger.
Semesterslut i Sommarsverige.
Slagregnet torkar på asfalten och luften klibbar mot kinderna. Vi stuvar utemöblerna i källaren och minnena i hjärtat. När som ängen gulnar och äpplena mognar. Släpper jag anspråken på viktlöshet. Fladdrar en lätt oro förbi. Sipprar ett obestämt vemod igenom. Lämnar jag stunderna som lovade oändlighet. Njutningen som verkade gränslös. Högt ovanifrån. Landar vi tungt igen. Bortanför drömmarna. Nära livet. Med vingarna i behåll.
Solen flödar vid Ebbarp.
En torr värme
härskar över fälten.
Långa dyningar sveper
genom det mogna vetet
och majsen går hög.
Det är långt till nästa själ
och som en skeppsbruten
står jag vid livbåten.
Bland den strandade bråten.
I vraket av gården
som plöjde genom årsstiderna.
I spillrorna av all möda.
I spåren efter dem
som tämjde jordhavet.
Går jag mellan rostande redskap
och sjunkna byggnader.
Där livet spolades upp
och blev liggande.
Inväntar jag nästa skyfall.
Uppgränna i skyfall.
En ridå av regn drar in över Vättern.
Det första augustiljuset
förvandlas till droppar
som smattrar mot växthusglaset.
Åkrarna med moget vete
forsar ner mot bråddjupet
när himlen öppnar sig igen.
Detta storslagna landskap
som alltid talat till mig
med en självklar förtrolighet.
Får svar från någon långt därinne.
Har fått mig att återvända
ännu en gång.
Som om jag kom
någonstans härifrån.
Känner jag igen mig.
Randen av träd mot vattnet.
De blånande skogarna.
Humlan på väg mot blomman.
Det är vi
som talar till dig.
Vi som är liv.
Kommer alla
någonstans härifrån.
Åskväder vid Batteriudden.
Höga skyar rör sig
in över fjorden
i mäktiga formationer.
Världen går i blygrått
och regnet är inte långt borta.
Blodröda vajar rönnbären i vinden.
Som av saknad
har någon byggt en plastkopia
av kanonen som stod här.
Pekande mot himlen
i en tom gest.
Oförmögen att göra skada.
Går jag vidare utåt klipporna.
Bort ifrån idén
om att jag har en fiende.
Undan tanken på förstörelse
som något konstruktivt.
Söker jag skydd
längre in i mig själv.
Flyr jag längre ut i havet.
Ensam med kraften
vi inte kan besegra.
Laddar jag om.
Dagsmeja på Stångehuvud.
Fast vinden är svag
hörs tusen små bränningars
sorl från ytterskären.
Prydligt travade på varandra
väntar de skrotade granitblocken
inte längre på att bli gravstenar.
Men ännu en miljard år
på att åter få flöda
som honung.
På att födas ännu en gång.
Rodnande av sinnliga drömmar
om rörelse och oformlighet.
Sitter jag bakom lä
allra längst ut och känner
den svaga värmen
från vintersolen.
Hör jag vattnet porla
under skrevans is.
Som den stigande nymånen.
Kall men berörd
av den innersta hettan.
Vårsignaler vid Råö.
Det långa mörkret är över och på uddens läsida värmer solglittret. Godmodigt fiskar svanparet i strandbrynet men annars är jag själv med världsalltet. I den intensiva stillheten. Spetsas mina sinnen. Någonstans därutifrån hörs ejderhannens lockrop. Havets oupphörliga andning. Djupens tysta sång om födelsen. En första spricka i livets ägg. Och från ännu längre bort. Som om radioteleskopet var mina öron. Som om själen talade evighetens språk. En döende stjärnas sista ord. Utan ljus. Är jag inget. Utan mörker. Skulle jag aldrig varit.